Aquila Racing Cars ApS I Finalist |
||
aquilaracingcars.com • Januar 2014 |
||
Autostyling | Aquila Racing Cars ApS | Finaledeltageraquilaracingcars.com • Januar 2014 I januar 2014 deltog jeg i en designkonkurrence for at skabe en enkelt-sædet miniracerbil for Aquila Racing Cars. Sammen med Torben Nyegaard Poulsen havde vi to uger til at udvikle et forslag, som blev udvalgt blandt de syv bedste til at gå videre. I den næste fase fik vi otte uger til at finjustere og forbedre vores design. Til sidst blev de syv finaledesigns udstillet på Aquilas stand under en racerbilsmesse i januar 2014.
|
||
2. Fase, finaledesignet |
||
Aquila Racing Cars Projekt | DesignoptimeringI projektets næste fase fik vi mere tid til at forfine designet og fokusere på detaljer. Vi gennemgik grundigt, hvordan andre racerbiler er konstrueret, og samarbejdede tæt med en ingeniør for at få dybere indsigt i aerodynamik. Vi lærte blandt andet, at en effektiv luftindtag foran kræver et nøje planlagt udluftningspunkt bagtil. Deadline for anden aflevering var den 3. januar 2014, men både Torben og jeg planlagde juleferie fra den 17. december. Derfor arbejdede vi intensivt for at færdiggøre projektet inden ferien. Vi afsluttede det og indsendte designet den 17. december via e-mail.
Om DesignetI denne fase fokuserede vi især på skærmene, som viste sig at være en af designets mest komplekse elementer. Selvom de ser enkle ud, ligger udfordringen netop i deres enkelhed. Målet var, at skærmene, set ovenfra, skulle fremstå som to vanddråber i modsat retning. Den største udfordring lå i midterskæringen mellem skærmene, synlig fra bilens side. I begge projekter krævede skærmene betydeligt arbejde for at perfektionere. Bilens karrosseri fulgte overordnet samme koncept som det første design, men med forbedringer. Vi integrerede karrosseri og vinger i en sammenhængende form, hvor de tidligere var adskilte elementer. Det nye chassis gjorde det nemmere at designe luftindtag og -udtag, hvilket skabte et mere integreret helhedsindtryk.
Bilens StylingDa grundformen var på plads, begyndte vi at style bilen og arbejde på detaljerne, eksempelvis forruden. Med udgangspunkt i Aquilas designsprog forsøgte vi at indarbejde deres signaturdetaljer. Torben og jeg var opsatte på at finjustere designet løbende, hvilket resulterede i hyppige justeringer, og i visse tilfælde en omarbejdning af detaljer. Nogle elementer fra det oprindelige design blev bibeholdt, såsom frontgrillen, hvortil vi tilføjede en ekstra kromdetalje. Det eneste vi genbrugte direkte fra den tidligere 3D-model, var sidespejlene, som blev placeret længere ude på grund af skærmenes ændrede form. Bilens bredde og længde forblev uændret fra det oprindelige design. |
||
Før musen over billedet og klik på venstre knap for at interagere. Mere information om animation VR |
||
Endelige finaledesignbilleder |
||
Tilbage til top | ||
1. Fase, et koncept |
||
Beskrivelse af første afleveringJeg valgte at tilmelde mig konkurrencen omkring to uger før deadline, da jeg gerne ville se, hvordan chassiset så ud, men jeg havde egentlig ikke meget tid. Derfor satte jeg mig sammen med Torben Nyegaard Poulsen, som hurtigt lavede en skitse. Ud fra skitsen begyndte jeg at bygge 3D-modellen op. Imens tegnede Torben nogle detaljer på topplantegningerne, som jeg troede var ment seriøst. Det fik mig til at arbejde hårdt på at justere detaljer på skærmene. Det viste sig senere, at han ikke havde tænkt så meget over de specifikke detaljer, men det endte med at gøre skærmene mere dynamiske og visuelt tiltalende. Få dage efter indsendelsen af projektet modtog jeg en e-mail om, at Aquila havde udsat bedømmelserne af projekterne. Det tog derfor lidt tid, før jeg fik besked om, at vi var videre til næste runde. I mailen modtog jeg også en længere beskrivelse fra tre dommere, som gav feedback på, hvilke dele af konceptet der kunne forbedres. En del af feedbacken var skrevet meget teknisk og på engelsk. Til sidst i mailen blev jeg spurgt, om jeg ønskede mit navn nævnt på deres Facebook-side, hvilket jeg sagde ja tak til. Det viste sig, at der var 27 deltagere, hvoraf syv gik videre til finalerunden. |
||
Animation VR. mere information om animation VR | ||
Roug design / Lars RougLangebjergvej 558 Fastnettelefon: 36 96 45 58 CVR nr: 29874492 |
Menu |
SoMe forbindelserLinkedin |
|
---|---|---|---|
Tilbage til top |